Maksutavat

Verkkokaupoissa on nykyään suuri määrä erilaisia maksutapavaihtoehtoja. Yhdessä kaupassa ei ole järkevää pitää liian monia vaihtoehtoja, mutta täytyy kuitenkin osua juuri kulloisellekin asiakkaalle sopiva maksutapa, jotta kauppa syntyy. Verkkomaksaminen muuttuu ja kehittyy koko ajan eikä tässä kannata jäädä jälkeen. Asennamme mm. seuraavanlaisia maksutapoja verkkokauppaan.

Ennakkomaksu, kauppiaan lasku ja postiennakko

Pienimmät verkkokaupat hoitavat laskutuksen ja maksujen seurannan usein manuaalisesti, koska näistä maksutavoista ei koidu kauppiaalle kiinteitä kuluja. Vaikka näitäkin tapoja voidaan automatisoida, ovat muut maksutavat yleistyneet nykyaikaisempina.

Pankkien maksupainikkeet

Pankkien omat maksupainikkeet ovat se kaikkein perinteisin verkkokaupan reaaliaikainen ja automatisoitu maksutapa. Jotta eri pankit olisivat kattavasti katettu, täytyy jokaisen pankin kanssa tehdä erikseen sopimus verkkomaksujen käyttöönotosta. Tämä edellyttää useinmiten myös yrityksen tiliä kyseisessä pankissa.

Tilitykseltään pankin maksupainike ja siirto saman pankin tilille on kaikista nopein maksutapa, mutta edellä mainitusta syystä vaihtoehto on yleensä kannattava vain suuremmilla kaupoilla.

Korttimaksaminen (credit- ja debit-kortit)

Debit-kortit ovat korvanneet pankkien omat pankkikortit ja näitä voidaan käyttää verkossa maksamiseen useinmiten täsmälleen samoin kuin credit-korttejakin. Aiemmin tapana on ollut, että korttitiedot on tallennettu kauppiaan järjestelmään, jolloin rikolliset ovat vieneet vanhentuneista järjestelmistä tietomurtojen yhteydessä luottokorttitietoja.

Nykyään harva verkkokauppa tallentaa itse luottokorttitietoja (amerikkalaisia kauppoja lukuunottamatta) vaan maksutapahtuman käsittely asiakkaalta tapahtuu luottokorttiyhtiön järjestelmässä samoin kuin pankkien maksupainikkeiden kanssa. Korttimaksaminen avaa ovet kansainvälisille markkinoille.

Luotto- ja osamaksusopimukset

Autokaupassa tarjotaan lähes aina luotto- ja osamaksusopimusta asiakkaalle. Autokauppakaan ei itse tätä luottoa hoida eikä kanna luottoriskiä vaan rahoituksen hoitaa ulkopuolinen rahoitusyhtiö. Samanlaista maksutapaa voidaan hyödyntää myös verkkokaupassa - ja myös pienissä ostoksissa. Yksinkertaisimpana tällaisista maksutavoista on ulkopuolisen tahon hoitama laskutus, jossa asiakkaalla on maksuaikaa esimerkiksi 14 vuorokautta.

Verkkokauppiaalle jää enemmän aikaa ja mahdollisuuksia omaan ydintoimintaansa, kun rahoitusyhtiö voi tarkistaa asiakkaan luottokelpoisuuden reaaliajassa, hoitaa tarvittaessa perinnän ja kantaa luottoriskin.

Maksunvälittäjäpalvelut

Useimmat verkkokaupat käyttävät tänä päivänä vähintään yhtä maksunvälittäjäpalvelua maksuliikenteen hoitamiseen. Maksunvälittäjältä saa erilaisia maksutapoja käyttöönsä yhdellä sopimuksella - ei tarvita suoria sopimuksia pankkien ja luottokorttiyhtiöiden kanssa. Näissä on usein myös raportointia kehitetty verkkokauppiaan näkökulmasta.

Osa maksunvälittäjäpalveluista toimii kansainvälisesti, jolloin maksun vastaanottaminen muualta päin maailmaa on myös mahdollista.

Mobiilimaksaminen

Mobiilimaksaminen on tuttua jo mm. virvoitusjuoma-automaateilla. Mobiilimaksaminen yleistyy kovaa vauhtia myös liikkeissä ja tekee tuloaan verkkokauppoihinkin. Ottamalla mobiilimaksamisen yhdeksi maksutavaksi verkkokauppaan, voi uusikin kauppias olla edellä kilpailijoita ja saada hyvän jalansijan markkinoilla.

Virtuaalivaluutta

Toinen nouseva trendi maksamisessa on virtuaalivaluutat, joista suosituimpana ja varteenotettavimpana vaihtoehtona voi pitää BitCoin-virtuaalirahaa. Toki termit "virtuaalivaluutta" ja "virtuaaliraha" ovat heikosti kuvaavia, koska nykyisinhän lähes kaikki raha on virtuaalista ja käteisen käyttö on vähentynyt jatkuvasti.

BitCoinilla maksaminen yleistyy Suomessakin. Ja vaikka itse ei tätä "virtuaalirahaa" halua omistaa, onnistuu maksujen vastaanotto siten, että voit saada tuotteiden hinnan suoraan euroina joko kokonaan tai osittain.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja keskustellaan tarpeistanne tarkemmin!

Tallenna
Evästeiden asetukset
Sivuilla käytetään evästeitä parantamaan käyttökokemusta ja keräämään yksilöimätöntä dataa vierailijoista. Jos et hyväksy evästeiden käyttöä, sivuston toiminnallisuudessa voi olla puutteita.
Hyväksy kaikki
Vain välttämättömät
Markkinoinnilliset
Kaupallisen strategian ja markkinoinnin työkalut.
Tradetracker
Hyväksy
Hylkää
Analyyttiset
Näitä työkaluja käytetään käyttäjämäärien ja käyttäjien toiminnan analysoimiseen yksittäisiä käyttäjiä yksilöimättä.
Google Analytics
Hyväksy
Hylkää